Zalezhnist zmini znoshuvannya robochih organiv vid chasu napracyuvannya zemlerijno-transportnih mashin
DOI:
https://doi.org/10.32347/tit2020.31.0202Keywords:
Різальний елемент, знос, лабораторна установка, ніж, частинка, твердістьAbstract
Велика кількість відмов землерийно-транспортних машин (ЗТМ) викликано виходом з ладу навісного обладнання. При цьому до 80% відмов обумовлено швидким зносом різальних елементів робочих органів.
Зношування – закономірний процес, неминуче супроводжуючий роботу ЗТМ і який призводить до зміни розмірів і геометричної форми різальних елементів. Це призводить до зниження функціональних якостей і продуктивності машин, підвищенню енерговитрат і собівартості розробки ґрунту.
Як показують результати досліджень ЗТМ, робочі органи їх значною мірою схильні до інтенсивного абразивного зношування [1, 2]. Причому для робочих органів ЗТМ характерний такий випадок взаємодії поверхні деталі з ґрунтом, при якому різальні елементи розробляють щільну злежалу масу ґрунту. Останній являє собою полідисперсну систему глобулярного типу, що складається з наповнювача і абразивних частинок [1–3]. При цьому частинки, що входять до складу ґрунту, в більшості випадків мають округлу форму і мають різну міцність: вапняк 1500-2000 МПа, граніт 2000-8000 МПа, кварц 8000-10000 МПа [4]. Найбільшою міцністю володіють зерна кварцового піску. Кварц, що входить до складу суглинків та пісків, і є їх основою, має твердість, що перевищує твердість матеріалу, з якого виготовляються робочі органи ЗТМ (наприклад, твердість сталі 65Г складає 241 МПа). Таким чином, абразивні частинки мають більшу, ніж метал, твердість, що сприяє руйнуванню поверхні контактуючих різальних елементів з такими частинками. В результаті вищенаведеного різко збільшується знос робочих органів ЗТМ.
Кількість кварцових зерен в ґрунтах різноманітне, що зумовлює абразивні властивості ґрунтів і викликає різну швидкість зношування. Причому від фізико-механічних властивостей розроблюваних ґрунтів залежить інтенсивність зношування різальних елементів ЗТМ, яка може змінюватися в 10...30 і більше разів [5].
References
Ventsel, Ye.S., Shchukin, А.V., 2015. Improving the wear resistance of the working bodies of earth moving vehicles. Kharkov (in Russian).
Ventsel Ye., Glushkova D., Orel O., Shchukin O., Saienko N., 2019. Increasing Tribo Unit Wear Resistance with the Ion-Plasma Coating. Tribology in Industry, 41(1), 43-49. doi: 10.24874/ti.2019.41.01.05.
Kravchenko I.N., Gladkov V.Yu., Karcev S.V., Trostin V.P., 2003. Improving the wear resistance of the working bodies of construction and road machines. Building and road machines, 3, 30-32 (in Russian).
Kirillov F.F., Osipov S.P., 2008. Scenarios of wear on cutting tools for earth moving machines. Building and road machines, 12, 25-28. (in Russ.).
Reish А.K., 1986. Increasing the durability of building and road machines: Mechanical engineering (in Russian).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Transfer of Innovative Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Our journal abides by the CREATIVE COMMONS copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.