Залежність зміни зношування робочих органів від часу напрацювання землерийно-транспортних машин

Євген Венцель, Олександр Щукін, Олександр Орел

Abstract


Велика кількість відмов землерийно-транспортних машин (ЗТМ) викликано виходом з ладу навісного обладнання. При цьому до 80% відмов обумовлено швидким зносом різальних елементів робочих органів.

Зношування – закономірний процес, неминуче супроводжуючий роботу ЗТМ і який призводить до зміни розмірів і геометричної форми різальних елементів. Це призводить до зниження функціональних якостей і продуктивності машин, підвищенню енерговитрат і собівартості розробки ґрунту.

Як показують результати досліджень ЗТМ, робочі органи їх значною мірою схильні до інтенсивного абразивного зношування [1, 2]. Причому для робочих органів ЗТМ характерний такий випадок взаємодії поверхні деталі з ґрунтом, при якому різальні елементи розробляють щільну злежалу масу ґрунту. Останній являє собою полідисперсну систему глобулярного типу, що складається з наповнювача і абразивних частинок [1–3]. При цьому частинки, що входять до складу ґрунту, в більшості випадків мають округлу форму і мають різну міцність: вапняк 1500-2000 МПа, граніт 2000-8000 МПа, кварц 8000-10000 МПа [4]. Найбільшою міцністю володіють зерна кварцового піску. Кварц, що входить до складу суглинків та пісків, і є їх основою, має твердість, що перевищує твердість матеріалу, з якого виготовляються робочі органи ЗТМ (наприклад, твердість сталі 65Г складає 241 МПа). Таким чином, абразивні частинки мають більшу, ніж метал, твердість, що сприяє руйнуванню поверхні контактуючих різальних елементів з такими частинками. В результаті вищенаведеного різко збільшується знос робочих органів ЗТМ.

Кількість кварцових зерен в ґрунтах різноманітне, що зумовлює абразивні властивості ґрунтів і викликає різну швидкість зношування. Причому від фізико-механічних властивостей розроблюваних ґрунтів залежить інтенсивність зношування різальних елементів ЗТМ, яка може змінюватися в 10...30 і більше разів [5].


Keywords


Різальний елемент; знос; лабораторна установка; ніж; частинка; твердість

References


Ventsel, Ye.S., Shchukin, А.V., 2015. Improving the wear resistance of the working bodies of earth moving vehicles. Kharkov (in Russian).

Ventsel Ye., Glushkova D., Orel O., Shchukin O., Saienko N., 2019. Increasing Tribo Unit Wear Resistance with the Ion-Plasma Coating. Tribology in Industry, 41(1), 43-49. doi: 10.24874/ti.2019.41.01.05.

Kravchenko I.N., Gladkov V.Yu., Karcev S.V., Trostin V.P., 2003. Improving the wear resistance of the working bodies of construction and road machines. Building and road machines, 3, 30-32 (in Russian).

Kirillov F.F., Osipov S.P., 2008. Scenarios of wear on cutting tools for earth moving machines. Building and road machines, 12, 25-28. (in Russ.).

Reish А.K., 1986. Increasing the durability of building and road machines: Mechanical engineering (in Russian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.